Activitats

Activitat 1: 
Introducció a l’activitat:
Aquesta activitat que proposem va dirigida a alumnes de cicle superior. Hem decidit preparar aquesta activitat per cicle superior, ja que creiem que els alumnes dels altres cicles no han adquirit tants coneixements previs, com per tenir clar com situar els diversos elements a un mapa.
L’activitat consisteix en relacionar diversos punts rellevants de la ciutat en el mapa adjunt a l’exercici.

Els seus objectius són:
  1. Identificar els elements significatius de l’entorn social i cultural, utilitzant estratègies de cerca i tractament de la informació.
  2. Reconèixer els principals elements de l’entorn i analitzar la seva organització.
  3. Utilitzar el raonament logic i els coneixements ja adquirits per situar cada element al mapa.
  4. Utilitzar diverses eines de treball, en aquest cas, el mapa.
Avaluació:
Avaluarem la capacitat d’analitzar els elements físics del paisatge, si l’activitat ha estat realitzada correctament o si hi ha hagut problemes al utilitzar mapes i dificultats per interpretar els diferents elements de la ciutat.
Desenvolupament:

Identifica els elements dels inicis de Figueres que figuren a la llegenda amb els seus colors corresponents en aquest mapa del nucli antic:


_______________________________________________________________________

 Activitat 2:
Introducció a l’activitat:
Aquesta activitat també va dirigida a alumnes del cicle superior. Creiem que aquesta és l’edat perfecte, perquè els alumnes trobin la relació que hi ha entre les característiques amb els monuments, i també perquè en els cicles inicial o mitjà no s’hauran treballat la majoria dels autors dels monuments.
L’activitat consisteix en relacionar els autors i les característiques amb algun dels monuments que hi ha fotografiats.
Els seus objectius són:
  1. Identificar i relacionar els diversos elements.
  2. Analitzar els diversos autors per saber l’estil que se’ls pot relacionar i així relacionar els monuments amb aquests autors.
  3. Utilitzar diverses estratègies mentals per facilitar aquestes relacions.
Avaluació:
Per avaluar aquesta activitat s’ha de tenir en compte si els alumnes tenen una bona base de coneixements previs dels autors i si fan ús d’aquests a l’hora d’analitzar els monuments. També avaluarem la capacitat de trobar relació de les característiques i els monuments.
Desenvolupament:
Relaciona els principals monuments de Figueres amb els seus autors corresponents i la seva principal característica:

- Autors: Jaume I, Narcís Monturiol, Salvador Dalí, Josep Plà, Pep Ventura.
- Característiques: Ictineu, El "pare" de la sardana, El quadern gris, Surrealisme, La carta de poblament.








_______________________________________________________________________

Activitat 3:

Introducció a l’activitat:
La tercera activitat l’hem pensada perquè els nens i nenes de cicle superior coneguin Figueres d’una manera presencial, significativa, amb col·laboració i interacció amb els companys. Els alumnes coneixeran la ciutat desplaçant-se per ella i fixant-se amb tot el que puguin i emmagatzemant tota la informació que ells creguin necessària.

Els seus objectius són:
-Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant, argumentar les pròpies opinions i contrastar-les amb les dels demés, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic.
-Identificar els principals elements de l’entorn natural, social i cultural; analitzar la seva organització, les seves característiques i interaccions.
-Participar en l’elaboració, realització i avaluació de projectes relacionats amb aspectes rellevants de l’entorn natural, social i cultural.
-Construir un moral a partir de la informació recollida i comunicar-la correctament als companys per tal de compartir aprenentatges.

Avaluació:
En aquesta activitat utilitzarem una avaluació continuada. El que valorarem dels alumnes és que treballin i cooperin en grup per tal de recollir informació de qualitat i al mateix temps aprendre aspectes importants de la ciutat de Figueres. Valorarem el comportament, interès i implicació de cada alumne al grup així com l’elaboració i presentació del moral que realitzaran.

Desenvolupament:
Distribuirem la classe en grups de 5 o 6 alumnes i els destinarem una zona de la ciutat a cada un. Donarem un temps determinat als grups perquè es desplacin fins la zona de la ciutat que els ha tocat, es passegin per ella observant, coneixent i aprenent aspectes rellevants per tal d’emmagatzemar-ho i un cop a l’aula organitzar tota aquesta informació en forma de moral per presentar a la resta dels seus companys. Cada grup disposarà d’una càmera de fotografia per captar imatges dels punts més importants i poder complementar el moral amb imatges. Els alumnes un cop a l’aula, realitzaran un moral amb la informació més rellevant per seguidament presentar-lo a la resta dels seus companys per tal de que tothom pugui conèixer concretament cada zona de la ciutat.


________________________________________________________________

Activitat 4:

Introducció a l’activitat:
Aquesta última activitat els nens i nenes de cicle superior coneixeran la flora i la fauna més rellevant de Figueres i els seus voltants. Realitzarem una sortida als turons de Vilafant per tal de que els alumnes coneguin a la realitat la flora i la fauna que destaca a la zona i un cop a l’aula, cercar més informació per a complementar-ho. S’haurà de cercar més informació a l’aula de la fauna ja que és més complicat de veure-ho a la realitat. Els nens i nenes aprendran a observar i conèixer el paisatge de la zona, a cercar més informació per a complementar-ho, a comparar la flora i la fauna de Figueres amb la dels pobles de cada alumne i per últim, reflexionaran sobre què els sembla que el paisatge urbà cada cop creixi més i, per tant, disminueixin les zones de bosc, camp i muntanya.

Els Turons de Vilafant

La unitat Turons de Vilafant s’estén entre els nuclis de Vilafant, Figueres i Santa Llogaia d’Àlguema i es correspon amb un sector de baixes carenes suaument ondulades on predomina l’ús agrícola: camps de cereals delimitats per fileres d’oliveres i també oliverars, que proporcionen una marcada personalitat des d’un punt de vista paisatgístic. És de destacar la presència de boscos de ribera ben constituïts a les ribes del Manol. És una unitat que progressivament està canviant la seva configuració a causa de l’expansió de l’espai urbanitzat dins el municipi de Vilafant, per una banda, i de l’abandonament de conreus, per l’altra.

Els seus objectius són:

-Identificar els principals elements de l’entorn natural, social i cultural; analitzar la seva organització, les seves característiques i interaccions.
-Participar activament durant el transcurs de l’activitat per tal d’aconseguir realitzar un bon recull d’informació.
-Recollir i tractar amb la informació important a partir d’una sortida de camp.
-Reflexionar sobre temes importants de la realitat i comparar-los i contrastar-los amb el que s’ha treballat durant l’activitat.

Avaluació: 

En aquesta activitat també es valorarà preferentment la participació i interès de cada alumne. A més a més, s’avaluarà el treball final que consisteix en un recull de la informació (fulles, descripcions, comparacions, reflexions...). És important que els alumnes s’impliquin i intentin aprendre i fer bé les coses.

Desenvolupament:

Realitzar una sortida als turons de Vilafant per veure i conèixer la flora i la fauna característica de la zona. Prendre mostres de fulles o materials que ells creguin interessants per un cop a l’aula, cercar més informació per a complementar-ho. Un cop fet això, els alumnes compararan el que han vist amb el que tenen al seu poble, i per últim, reflexionaran sobre el creixement de les zones urbanes i disminució de boscos, camps, etc. Per últim, cada alumne entregarà la informació rellevant que ha aconseguit d’aquesta sortida juntament amb la comparació del paisatge amb el del seu poble i la reflexió del creixement urbà.